מהן מחלות הפה הנפוצות ואיך ניתן לטפל בהן?

הפה הוא איבר חיוני במיוחד עבורנו. הוא משמש אותנו לפעולות חיוניות ביותר ביום־יום: נשימה, אכילה ודיבור. בתור איבר כה פעיל, הוא מהווה פעמים רבות מצא לגידול מחלות שונות, ויראליות, פטרייתיות, כרוניות או חולפות. במאמר זה נסקור את סוגי המחלות השונות שייתכנו, ונפרט מהן דרכי הטיפול האפשריות לכל אחת מהן.

כיבים ("אפטות")

אפטות הן פצעים הנוצרים בפנים הפה, הלשון או החניכיים. בדרך כלל, הן אינן מזיקות בריאותית, אך גורמות לכאב, מציקות ומאוד לא נעימות. פעמים רבות הן כרוניות (מופיעות פעמים רבות לאורך חיי האדם), נגרמות כתוצאה מנטייה גנטית או מלחץ נפשי. ישנם שלושה סוגים של אפטות: מזערית- פצע קטן וחולף, משמעותית- פצע מאסיבי המסרב לחלוף במשך כמה שבועות לפחות ועלול להותיר צלקת, והרפטיפורם- שלפוחית המורכבת מאפטות קטנות רבות הדומה במראה להרפס.

כיצד תטפלו באפטה? לא ניתן לרפא אותה, אלא רק לחכות שתחלוף, אך ישנם תכשירים המקלים על הכאב והתופעות המציקות. חומרים מאלחשים נקודתיים, משחות ואף חומרים נקודתיים היוצרים מעטפת מעל פני הפצע ומונעים ממנו מלהשתפשף עם סביבתו.

 

פיברומה

לעיתים, במקרים של פציעה, גירוי או תופעות נוספות, עלול להופיע גידול שפירי הנקרא פיברומה. הגידול מורכב מרקמות סיביות או חיבוריות, ומתפתח כתוצאה מגדילה לא מבוקרת של תאים. הגידול אינו מסוכן בריאותית אך הוא מציק, מגרד לעיתים ומדמם, רגיש ואינו אסתטי, לכן רבים בוחרים להסיר אותו.

כיצד מסירים פיברומה? ניתן להסירה בניתוח כירורגי שבו מתבצעת כריתה, על ידי צריבה בחנקן נוזלי, בלייזר או באמצעות מחט חשמלית.

 

פלאנוס

'ליכן פלאנוס' היא מחלה אוטואימונית (מחלה שבה מערכת החיסון "תוקפת" את עצמה ופוגעת בגוף) המתבטאת רבות בחלל הפה, אך גם באיברי המין. זאת מחלת עור המערבת גם את הרקמות הריריות, היא גורמת לנגעים בחלל הפה הכואבים במגע, כמו גם בזמן אכילה ודיבור.

כיצד מטפלים בפלאנוס? בדרך כלל הטיפול נעשה בעזרת משחה מלאת סטרואידים לשימוש מקומי בחלל הפה (או בנרתיק).

 

מחלות חניכיים

מחלות החניכיים הן נפוצות מאוד, כ90% מהאוכלוסייה הבוגרת לקתה במחלת חניכיים ברמה זו או אחרת. הן נגרמות מהיגיינת פה לקויה, וכן מנטייה גנטית. מחלות חניכיים הן חיידקיות – הפלאק החיידקתי, השכבה הדביקה והלבנבנה הנוצרת מעל השיניים, היא הגורמת לה. המחלה אומנם תוקפות את החניכיים, אך הן פוגעות בשן ובסיבים המחברים אותה לעצם. השן מתנתקת מהחניכיים ועלולה לנשור בהמשך. שלב מתקדם יותר של דלקת חניכיים הוא פרוידונטיטיס, שבו נעשה כבר הרס ממשי לסיבי השיניים. תופעות הדלקת הן דימום מהחניכיים, ריח רע מהפה ,נפיחות ורגישות לטמפרטורה. לעיתים ייתכן מצב שבו השיניים מעט "חופשיות" כלומר, אינן מחוברות היטב.

 

איך מטפלים בדלקת חניכיים ומחלות חניכיים?

ראשית, חשובה המניעה. ניתן למנוע מצבים אלו וכמובן להטיב מצבי דלקת על ידי תחזוקה מתמדת של השיניים, ניקיון והיגיינה דנטלית. חשוב לפנות לטיפול במרפאת שיניים בעת הופעת דלקת או בעיית חניכיים, כדי להתחיל בטיפול אינטנסיבי. במהלכו, ייעשה הניקיון המקצועי על ידי הרופא, יינתנו תרופות במקרים רבים הפועלות לתקיפת הדלקת, אנטיביוטיות ברובן, ותתבצע שגרת ניקיון מוקפדת ואפקטיבית של השיניים וחלל הפה.

סרטן הפה

פצעים, פגיעות וכתמים בפה ובצידי הלשון אשר לא עוברים לאורך זמן עלולים להעיד לעיתים נדירות על סרטן הפה. בכל מקרה שבו מופיעה פציעה או פגיעה בחלל הפה ש"מסרבת" לחלוף, חשוב לפנות לייעוץ רפואי באופן מידי, כדי לשלול מחלות חריפות העלולות להביא לכדי השלכות כבדות או לחלופין, לטפל בזמן בכל גורם מסכן.

שתפו פוסט זה