מתי מופיעה שן על שן וכיצד לטפל בזה?

תופעת שן על שן היא תופעה בה צומחת שן מתחת לשן שעדיין קיימת בקשת השיניים. הדבר נפוץ במיוחד אצל ילדים כאשר השן הבשרית מתחילה לצמוח לפני שהשן החלבית נשרה. אצל מבוגרים הדבר נובע בדרך כלל בעקבות שן שצומחת לאחר זמנה לתוך קשת השיניים ומפריעה הן מבחינה אסתטית והן מבחינה תפקודית.

 

באילו מצבים צומחת שן על שן?

ישנם שני מצבים בהם צומחת שן על שן-

שן כלואה

שן כלואה היא שן שבקעה בעיתוי לא נכון. בעקבות כך השן עלולה לגרום נזקים לשיניים הסמוכות לה, לקשיים בתפקוד הפה כמו בעת לעיסה או נגיסה ובין היתר להפרעה אסתטית. לעתים השן אך נשארת כלואה בלסת ולא בוקעת כלל.

שן כלואה נגרמת בעקבות מספר גורמים שונים. בדרך כלל הדבר נובע מעמדה לא טובה של השן או מחסימה כלשהי במסלול הבקיעה של השן. חסימה כזו לדוגמא היא שן חלבית שטרם נשרה. במקרה כזה השן הבשרית שרוצה לצמוח יכולה להישאר כלולה, אלא אם מפנים לה את מסלול הבקיעה. בנוסף לכך יש גם גורמים גנטיים. שן כלואה נחשבת לתופעה נפוצה שיכולה להתרחש בכל אחת מהשיניים, כולל שיני הבינה.

 

שן עודפת

שן עודפת, כמו שניתן להבין משמה, היא שן שאין בה צורך. בדרך כלל השן העודפת מתפתחת בתוך החניכיים מעל השיניים הקבועות וניתן להבחין בה רק במקרה שהיא בוקעת או שעורכים צילום חניכיים. שן עודפת מפריעה להתפתחות השיניים הקבועות, לכן חשוב מאוד לזהות אותה ולהסירה כמה שיותר מהר.

שן עודפת נובעת בדרך כלל מצמיחה מתמשכת ברקמות האפיתל האוראלי. רקמות אלה הן הרקמות שבונות את השיניים. התופעה קורית אצל חלק מהילדים ולא ניתן למנוע אותה מראש.

 

מה עושים במקרה שצומחת שן על שן?

במקרה של שן כלואה

כאשר נרצה לטפל בשן כלואה, בדרך כלל הטיפול המרכזי יהיה לייצר לה מקום ולהכווין אותה לקשת השיניים. הדבר בדרך כלל יוביל לטיפול אורתודנטי, כלומר ישור שיניים. בדרך כלל, כאשר מפנים לשן הכלואה מקום הדבר מוביל לבקיעתה, אך במקרים מסוימים יהיה צורך במשיכת השן. על מנת למשוך את השן יש צורך בחשיפה השן בחניכיים והדבקה של תקן שיפעל למען החזרתה לקשת השיניים. משך הטיפול נע בין שנה לבין שלוש שנים.

במקרים מסוימים הטיפול יצריך עקירה של השן הכלואה. הטיפול יוחלט על פי מצב השן, מצב השיניים הסמוכות, מיקום השן ועוד.

 

במקרה של שן עודפת

כאשר יש שן עודפת הטיפול המרכזי יהיה עקירה של השן העודפת.

 

כיצד התופעה משפיעה?

בדרך כלל התופעה גורמת ללחץ בשיניים ובחלל הפה, לשיניים עקומות וכאבים.

חשוב מאוד לטפל בתופעה זו מהר על מנת למנוע תחלואה כמו דלקות חניכיים, ריקבון, זיהום, ציסטות ואפילו גידולים. כמו כן יכולה להיגרם פגיעה לשיניים הסמוכות ולספיגה של שיניים בריאות. כמו כן, במקרים חמורים אף יכול להיגרם נזק לעצם הלסת.

בדרך כלל ניתן להקל על הכאבים בעזרת שטיפה עם מי מלח חמימים או משככי כאבים. כמובן שצריך לטפל מהר ככל הניתן, על ידי ישור שיניים בשן כלואה ועקירה בשן עודפת.

 

 

שתפו פוסט זה